معرفی شرکت تویوتا



تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو‌ نمی باشد. از همان ابتدای راه‌اندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت انجام شد. این همان زمانی بود که کیشیرو تویودا جوان در کارخانه ریسندگی پدرش ساکیشی تویودا، با ایده‌ استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ تولید موتور گازوئیلی کوچکی را با کمک مهندسان جوان دیگر راه اندازی کرد. پدر کیشیرو اعتقاد داشت، از هیچ فرایندی نمی‌شود کامل نامید بود و همیشه جایی برای بهبود وجود دارد و همین اندیشه بهبود بود که فرایند کایزن یا بهبود مستمر را در تویوتا نهادینه نمود.

جریان تولد شرکت جدید تولید خودرو در گوشه کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، اندیشه ساده و جمع و جور کارکردن، بی‌ریخت و پاش بودن و آراستگی محیط کار را در ذهن و دل کارکنان شرکت جدید جای داد و بدین شکل شرکت خودرو‌سازی تویوتا مدل سیستم تولیدی خاص خود را به جهان ارائه نمود. اساس سیستم تولید لوزام یدکی تویوتا، فلسفه حذف کامل اتلاف‌ها می‌باشد. کیشیرو اعتقاد داشت شرایط ایده‌آل برای تولید زمانی به وجود می‌آید که ماشین‌ آلات و افراد با هم کار کنند تا بدون هیچ‌گونه اتلافی ارزش افزوده ایجاد گردد.





در ایران بعد از ورود ۴ دستگاه خودرو‌ تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، واردات خودرو‌ تویوتا به ایران عملا شروع شد. پس از آن فعالیت‌های بازرگانی لیفتراک و مونتاژ کامیون‌های تویوتا و نیز راه‌اندازی شبکه فروش خودرو‌، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش صورت گرفت.




در طی سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ سالانه حدود ۴۰٫۰۰۰ دستگاه خودرو تویوتا و لوازم یدکی تویوتا به ایران وارد گردید. در طول سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ با محدودیت واردات خودرو‌های خارجی به کشور، فعالیتهای شرکت ایرتویا تنها به تامین قطعات یدکی تویوتا محدود گردید. در طول سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با آزاد شدن واردات خودرو‌ مجددا واردات خودرو‌های تویوتا شروع شد. با صدور مجوز صنفی برای امکان واردات دوباره خودرو‌ در سال ۱۳۸۳ بار دیگر واردات صنعتی خودرو‌ تویوتا شروع شد که همچنان هم این واردات ادامه دارد.




درآمد شرکت خودرو‌سازی تویوتا

درآمد شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۲ برابر ۱۹۷٫۲۹ میلیارد دلار و سود خالص آن ۳ میلیارد دلار اعلام شده است. در حال حاضر شرکت تویوتا بعد از گروه فولکس‌واگن با درآمد ۲۴۷٫۷۷ میلیارد دلار و سود خالص ۲۸٫۱۳ و جنرال موتورز با درآمد ۱۵۰٫۲۷۶ میلیارد دلار و سود خالص ۷٫۵۸۵ میلیارد دلار سومین خودرو‌ساز برتر جهانی و نخستین خودرو‌ساز ژاپن به حساب می‌آید. رشد روزافزون تویوتا به صورتی است که به زودی رقیب دوم خود را پشت سر می‌گذارد و دور از انتظار نیست که با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودرو‌سازی دنیا مبدل شود.

تویوتا در سراسر ژاپن ۱۲ کارخانه تولید خودرو دارد. بازار خارجی تویوتا۱۷۰ کشور و منطقه را شامل می‌شود. شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تویوتا ۵۲ شرکت هستند و در ۲۷ کشور جهان پراکنده شده‌اند. در سال ۲۰۰۵ در ژاپن ۶۵۷۹۸ نفر در کارخانه‌های شرکت مشغول به کار بوده‌اند که با محاسبه ۵۲۳ شرکت زنجیره تامین، که ۲۳۱ شرکت آن در خارج از ژاپن واقع است، این تعداد به ۲۸۵۹۷۷ نفر ارتقا می‌یابد. در سال ۲۰۰۵، شرکت تویوتا ۸۱۲ میلیارد ین در شاخه تحقیق و توسعه هزینه نموده است.

آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودرو‌ هیبریدی سینرژی است؛ متشکل از دو منبع قدرت: موتور الکتریکی و موتور گازی / بنزینی. در این فناوری امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر در نظر گرفته شده است.





دایرکتوری